måndag, november 27, 2006

Så jävla dåligt



Ja så sjöng dom, drakarna, i dagens härliga tv-sända drabbning. Det är nog läge att sluta med stenkastningen i glashuset som kallas FMMA. En liten klick som helt utan att skämmas för det sjunger ramsor helt uppenbart tagna från oss. En liten klick som helt utan att skämmas står knäpptysta när mora inte har ledningen. En liten klick helt utan kunskap om det vi andra kallar för supporterkultur.

Det är faktiskt svårt att finna ord, något jag sällan har problem med, för att beskriva hur riktigt jävla uruselt det var på hemmastå där uppe idag. Normalt sett så ser jag ju bara Drakarna när vi möter mora där uppe eller här nere - vilket måste vara deras absoluta höjdpunkt.

Det här var skrämmande dåligt. Visst, jag har hört från kontakter i dom andra klackarna hur dåligt det var, men jag slog oftast undan det med kommentarer i stil med "ja, men du stod ju i eran klack och då är det alltid svårt att avgöra hur mycket den andra klacken låter"

Idag satt jag i en bekväm snurrfotölj och följde matchen via TV så nu törs jag kapa hej villt. Nog för att TV sällan ger en rättvis bild av vilka som vann klackmatchen då ljudet är mycket beroende av placeringen av mikrofonerna som sändningspersonalen utför.

Idag var det bara en klack på plats. På bortastå stod idag två stycken äldre herrar i LHC-tröjor. Likväl så hörs det ingenting, inte en ljudtopp på hela matchen. Bara ett mummel.

Lägg ner, gör om, ändra, byt - gör något snälla moringar - det här är bara jobbigt att bevittna, till och med som Leksing - även fast man gör det med ett snett leende.

*

Ruggigt dåliga kommentatorer idag, inte i klass med dom vi hade under sändningen från Växjö, men snudd på. Okey att pladdermunnen som ska köra play-by-play inte har full koll på alla reglerna, det kan jag ta. Men när "experten" Roger Johansson inte vet att man nu är förbjuden att plocka ut målvakten under förlängningen så är det läge att byta jobb.

Ännu roligare blir det när dom frågar Gunnar Persson efter matchen varför han inte gjorde det. Jag förväntade mig, och hoppades på, en uppsträckning från Persson. Något i stil med:

"Men för helvete Roger, det ska du väl veta att man inte får - du är ju expert!"

Men istället fick vi höra:

"Vi tänkte på det men beslöt att inte göra så"

Hej å hå...

*

Snyggt mål av Pajen idag. moras mål var ett självmål och en hög klubba.

*

Ska nog knalla hemåt nu, vaderna är helt sjukt stela så det lär ta ett tag. Har man tur kanske man får prata lite med en trevlig vegetarian, har man otur kanske grönsaksfetischisten gått och lagt sig - time will tell.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väll ur det är Emil, en lillebror tar alltid efter sin storebror...

Anonym sa...

Hellre ett hockeylag i elitserien och en klack tagen från div.1 än tvärt om.
Surt sa räven.

Anonym sa...

Mycket dynga har jag läst här i dalachark-bloggen, men i det här fallet kan jag inte annat än hålla med! Den där så kallade klacken kan vara för jävla pinsam allt som oftast... det är därför nästan ingen vill stå där heller!

Anonym sa...

Hellstrand skrev:
3111 personer på en elitseriematch........


Simons ringde runt till hotellägarna i mora och erbjöd deras gäster att köpa
biljetter för 50kr st. för att det inte skulle se tomt ut på tv sen.

Lokalbefolkningen skulle tydligen få betala 200kr som vanligt.

Vad säger man? Vad fan gör dom i elitserien?

Emil Nilsén sa...

anonym:

tja, dom tar ju poäng av förväntade guldkandidaten linköping. Det här handlar inte om laget, det handlar om publiken.

Laget verkar tyvärr hålla sig kvar, men hur länge kommer dom ha råd med nyförvärv när det inte kommer folk på matcherna?

Inte nog med att pengarna från biljetterna blir färre, sponsorerna ser nog snart ingen nytta i att visa upp sitt varumärke för nästan ingen alls. Det är när dom drar öronen åt sig som mora kommer få stora problem.

Anonym sa...

3111 på moras match... och i Leksand kommer det komma minst 4500 på matchen på fredag, det säger väl det mesta...

Anonym sa...

Sluta surra nu, det har inte varit direkt knökfullt i EA på sistone heller./Anders (som ser de flesta av både LIF:s och MIK:s hemmamatcher)

Emil Nilsén sa...

mora snittar 3865 mot lag som Linköping, Färjestad och Frölunda. Vi snittar 3905 mot skitlag som Arboga, Sundsvall och Nybro...

Anonym sa...

Hade Mora mött Sundsvall hade det väl inte ens varit 1000 pers!? När Moras elitserie-era snart är över, dvs några månader bort, kommer hemmasnittet att återigen dala ner till imponerande dåliga 979 (2002/03) och 1044 (2003/04).

Anonym sa...

Just att moringarna tar den tråkigaste och mest skämmiga ramsa jag hört i Leksandsklacken är beklagligt. Annars hade vi kanske lärt något av dem, om jag får säga mitt.

Anonym sa...

Men Mora har ingen 120-miljoners arena på avbetalning...

Emil Nilsén sa...

Dave:

vilken syftar du på?

anonym?

Dom har inte heller en arena som genererar pengar åt dom...

Anonym sa...

Dalastark:
Högt ärade hejaklacksledare. Jag beklagar mitt sena svar. Men den jag menade var rubriken. Men jag kanske missuppfattade den?
Allt gott i övrigt önskar jag dig...