torsdag, december 07, 2006

Portad från Rocklunda

Ja det verkar inte bättre. Efter matchen, och efter att vi lämnat arenan, har tydligen Västerås säkerhetschef kommit fram till souvenirbordet och informerat dom:

"Er klackledare är inte välkomen hit nå mer"

Anledningen till detta skulle vara att jag tjafsat med vakterna. Konstigt, när jag inte pratat med någon av dessa varelser föräns efter matchen. Lå oss gå tillbaka till vad som händer på våran ståplats strax efter matchstart.

Jag ser hur två ordningsvakter banar väg genom publikhavet till staketet som skiljer vår klacksektion från resten av kortsidan. Väl framme vid staketet börjar dom rycka i en kille jag inte känner igen och irritation uppstår. De tongivande i Mälarmasarna som verkar känna killen ifråga och försöker prata med vakterna och fråga vad som pågår.

Efter en stund ger dom sig av och återkommer sen inte.

När första perioden är slut så blir killen vakterna var å slet i utslängd av polisen.

Jag pratar med Mälarmasarna och frågar vad det var som hänt:

Vakterna hade kommit upp och skrikit åt dom att "flytta klacken en halvmeter bortåt så det kommer in mer folk". När detta inte gick så började dom slita, och killen blir utslängd för att han ifrågasatt vakternas beteende. Att personen i fråga är hemkunskapslärare kan visserligen förklara saken, sådana mäniskor är kända för sin våldsamhet. Enligt en undersökning i vakter-med-gurka-i-stjärten-bladet så har nästan 100% av alla våldsbrottslingar fått äta bröd som barn, och vi vet ju hur mycket hemkunskapslärare tycker om att baka bröd. Vakterna såg naturligtvis faran i detta och gjorde en heroisk aktion för att befria oss andra på läktaren från denna fara.

Detta utmynnade i en spontan "50 centimeter hit, 50 centimeter dit - å sen så blir man utslängd" till melodin av prästens lilla kråka, ute i rökrutan. Vakterna där ute såg måttligt imponerade ut av detta - och ja, jag var initiativtagare till denna sång: släng mig i finkan.

I andra pausen diskuteras vad som hänt och vi kommer fram till att det här inte ska få passera obemärkt. Mühlegg går fram till vakten i fråga och frågar vad han heter. Han stammar fram sitt förnamn men vägrar ge ut sitt efternamn. Detta gör att jag efter matchen går fram till honom och skriver upp nummret på hans vaktbricka så vi vet vem det är som gjort vad.

Om detta är att tjafsa med vakterna så är jag skyldig, nått annat har jag fan inte gjort.

Souvenirhuliganerna fick i alla fall visitkortet till säkerhetschefen och jag ska slå honom en signal i morgon och kolla upp vad anledningen till portningen är.

*

Matchen då, ja inte tyckte jag det var matchstraff för Siken. Joni borde tagit minst två av VIK-målen.

*

Matchens skönaste:
PiEd när det ser ut som han slänger in sitt andra mål från blå. Under måljublet vänder han sig upp till oss och pekar tydligt att det inte var han som gjorde målet - varför: Jo för att han förstod att det såg ut så och att vi var på väg att dra igång Franska nationalsången.

*

För övrigt är Rocklunda renoverat - men var?

7 kommentarer:

Anonym sa...

jadu emil.. du är väl snart portat från alla skräphallar i serien... Men lite sjukt om du ska ha blivit portad för det som du nu berättat i bloggen.. låter sjukt..

Anonym sa...

Grejen är ju att det inte var matchstraff, utan en KLOCKREN tackling.

http://youtube.com/watch?v=-fkp9qv15dA

Skillnaden mellan Campbells tackling och Sikens, var att Siken skickade in spelaren i sargen också, inte bara totalslaktade honom med axeln. Elbowing? I think not.

Jaja, bra jobbat idag, hela klacken.

Föresten, emil, du blev säkert portad för att dom inte vill ha ännu en sådan här utklassning på läktaren i den sista seriematchen. Det sätter jag en tia på. ;)

Anonym sa...

Hela Västerås verkar ju dumma i huvudet! Vad är det med gul-svarta lag som får en att formligen krackelera av hat? Vetenskapligt bevisat läste jag nånstans.

Skönt ändå att vi slapp Rönnmark och förärades med en äkta proffsdomare...*suck*

Bra jobbat Emil och klacken, håller med Johan's sista stycke. Utklassning.

Anonym sa...

hej EMIL

Tråkigt att höra att du skulle vara portad ska höra mig för om vad detta beror på då jag har kontakter med klubbledningen i V-ås.
Tyckte Ni sköte er även om du blev lite orolig när jag heja på dig i period pausen. På www.vlt.se är det nu en het diskution om "klacken" i v-ås. Ta dig lite tid och titta in där. Och du kan se rätt arg ut när delar av FANSEN lämnar för tidigt. STÅ PÅ ER

Anonym sa...

En sak som man lärt sej genom alla år: Det går ALDRIG att få rätt mot vare sej VAKTER eller POLISER, har dom en gång bestämt sej så är det så.. Speciellt i Västerås vare sej man är där inom sportens värld (hockey,bandy eller fotboll) eller att du går på krogen!
Vakter är ju oftast sånna som sökt för att bli polis men misslyckats. Sen får dom på sej vaktmärket och beter sej som om dom äger hela arenan/krogen/restaurangen/travbanan! Träffar du sen han/hon civilt så säger dom inte flaska!!!
Nu är ju inte alla vakter lika och det är väl tur det, det finns många som kan bete sej som vanligt folk också!! För övrigt gör du/ni ett ruggigt bra jobb!!!
Keep it up!!!

Anonym sa...

Den där Mats är ju ökänd,han skall bort från VIK

Anonym sa...

Redan för ett år sedan skrev någon här på SF (Västerås forum) följande.

Sänt: 2005-12-27 12:14:21
Att Västerås guljackor av tradition har varit dåliga är allmänt kännt tyvärr... Det skulle städas ur inför detta år men tyvärr verkar det som om de flesta av dem bara är där för att få se gratis ishockey. Nu ska man kanske inte dra alla över en kant men det är trisst att bortasupportrar känner sig förföljda i Rocklundahallen...