fredag, december 08, 2006

Har nyss haft ett långt samtal med Rocklundas ordningsvaktsansvarige

Tydligen är det ett brott mot PUL att skriva ut folks namn på bloggar. Så nu är det borta och ursäkten för lagbrottet framförs härmed.

Vidare är det alltid spännande att höra andra sidan i en konflikt och prata lungt och sansat med representanter från densamma. Det var ett ganska långt och lungt samtal där vi luftade våra synsätt på det som hänt och vad som hade kunnat gjorts annorlunda. Problemet är att ungefär 90% av all information som flugit fram och tillbaka är i bästa hand andrahandsinfo - då blandas det in tolkningar och värderingar i det hela och allt blir mycket krånligare än om en dialog hade förts öga mot öga mellan berörda parter. Det var vi båda överens om.

Beslutet om portningen har nu lämnats vidare till Västerås styrelse som skall göra en bedömning och sen ska jag få chansen att uttala mig - det är tydligen så rutinerna går i sådana här fall. Jag är rätt övertygad om att jag inte kommer bli portad och blir jag det så får jag se till att överklaga på något sätt.

*

Tack för alla mail och telefonsamtal - känns skönt att jag inte är ensam.

*

Konsulterade efter samtalet en journalist med stor kunskap kring PUL och tryckfrihetsförordningen och enligt honom så får jag mycket väl publicera namn på bloggen. Ordningsvaktschefen hade ringt radio-tv-verket och enligt dom får man inte göra det.

Hade jag haft ett prickfritt förflutet så hade jag nog drivit det här vidare, men med en villkorlig dom hängade över sig är det inte direkt läge att dra på sig en polisanmälan.

Det handlar tydligen om att avgöra om en blogg är journalistisk verksamhet eller inte. Enligt radio-tv-folket så behvös det då ett utgivningstillstånd (och en ansvarig utgivare skulle jag satsa på - men det vet jag inte) för att så ska vara fallet. Ett sånt har jag såklart inte.

Nåväl - nu är det bara att vänta på vad VIK's styrelse säger - lär få tillfället att återkomma.

13 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.tiger.se/blog/archives/2004/09/05/index.html

I Ramsbrodomen slog Högsta domstolen fast att personuppgiftslagens undantag för "uteslutande journalistiska ändamål" ska omfatta alla medborgare. Inte enbart yrkesverksamma journalister vid grundlagskyddade medier. Därmed ska det stå var och en fritt att på nätet "informera, utöva kritik och väcka debatt om samhällsfrågor av betydelse för allmänheten". Likaså att publicera namn och andra personuppgifter på nätet, utan att hamna i konflikt med PUL. Det gäller även "sådana åsikter och tankar som kränker, chockerar eller stör".

Inget brott mot PUL, seen from my point of view.
Hjärtliga hälsningar från Mora.

Anonym sa...

Mats Wetman som vederbörande heter är ökänd bland viksupportrar.Det bästa vore om han försvann från VIK

Anonym sa...

är det inte bättre om vik försvann????

BLOGG är inte journalistik. Man har rätt att skriva namn osv. Tycker inte att du Emil har på något sätt gjort fel i detta ärendet. STÅ UPP SÅ SOM MASAR GÖR.

/vågar inte skriva mitt namn......

Anonym sa...

Leksing kan portas från Rocklunda
Hockeyfesten mellan VIK och Leksands IF i onsdags har drabbats av tråkigt efterspel. En LIF-supporter riskerar att bli avstängd. - Han är inte välkommen till Rocklunda längre, säger VIK:s klubbchef Leif Rohlin.

Vad som skett är svårt att få svar på, men leksingen har i alla fall rapporterats för att han agerat verbalt och hetsigt mot säkerhetspersonalen i hallen.
- Polisen lyfte ut någon leksing, bekräftar Rohlin.
- Och han fortsatte i efterhand genom att skriva vissa saker på hemsidor och forum.
Vakten som avvisade leksingen är fåordig.
- Jag vill inte kommentera vad han gjorde efter matchen. Båda parter kommer att skicka en rapport till VIK:s styrelse och så får den se om det finns fog för en avstängning.
Den utpekade LIF-supportern vill själv inte kommentera det inträffade.
Pasi Hiirikoski

Ja ha så var media inblandad.

AGERA SUPPERSTARS är det så här vi vill ha det STÅ UPP

Anonym sa...

Stå på dig EMIL.Trösta dig med att vi förhoppningsvis aldrig mer behöver besöka det där jävla fjollrunda.Agera SUPERSTARS.Leksing i mora.

Anonym sa...

Ska det vara så här så vette fan om jag har nån lust att åka till Rocklunda i fortsättningen. Jävla pajaser

Anonym sa...

Hur uppträder de själva i viksupport.Håll rent i ert eget hus gurkjävlar.Stefan.

Anonym sa...

Jävla nötter är vad de är!

Ingo sa...

vilken leksands supporter syftar egentligen rohlin på. Den som verkligen blev utkastad eller skibenten till denna blogg?

Vem är inte välkommen till rocklunda längre, kanske är jag, jag är juh oxå leksandssuporter..
låter onekligen som FK fasoner på journalisten ifråga eller FBK fasoner på rohlin....

Vissa skriker efter superstars aggerande, vad för agerande eftersökts? Jag tror verkligen inte dalastarks lämnas ensam i detta "inferno".

"susanne kom hit i kväll, vi väntar i hörnet av norra stå" det verkar hon ha gillat....

Anonym sa...

Att Västerås guljackor av tradition har varit dåliga är allmänt kännt tyvärr... Det skulle städas ur inför detta år men tyvärr verkar det som om de flesta av dem bara är där för att få se gratis ishockey. Nu ska man kanske inte dra alla över en kant men det är trisst att bortasupportrar känner sig förföljda i Rocklundahallen...

Anonym sa...

Leif Rohlin klubbchef VIK HOCKEY

städa din egen farstu först,pajas

I onsdags fanns tv-kanalen SPORT-Expressen på plats för att sända toppmatchen i hockeyallsvenskan mellan Västerås och Leksand.
Redan före nedsläpp började delar av VIK-klacken kasta in hårda kvittorullar i den studio där Suzanne Sjögren ensam fanns på plats.

Fortsatte med könsord
- Jag blev paff, men tänkte "skit samma, så får de väl göra", säger Sjögren.
Men det skulle bli värre.
För att ta sig mellan studion och spelargången passerade Sjögren VIK-klacken. Och varje gång tvingades hon lyssna på fansens ramsor: "Fitta, klapp-klapp-klapp, fitta, klapp-klapp-klapp..."
- Att bli kallad såna ord gjorde mig jävligt ledsen och förbannad, säger Sjögren. Jag har varit med så pass länge och är ganska hårdhudad. Men där går min gräns.

Anonym sa...

Dra inte alla vikare över samma kam,det finns bra västeråsare och vikare också.Att sedan viksupport och andra som t ex Mats W är som dem är får stå för dem

Anonym sa...

Mats Westman är som en kräkspya,urk