fredag, december 21, 2007

Tidig julklapp

Läs detta först:


*

Ja jävlar. Jag vet inte riktig vart jag ska börja. Tänkte försöka blogga om det här utan att låta överlägsen eller ens driva med dom. Det blir svårt då dom lyckas driva med sig själv, inte bara genom hela artikeln utan även på hemsidan, forumet och läktaren.

Det tar tid att få rutin, svårare än så är det inte. Drakarna bildades när mora halkade upp i elitserien. Föreningen gjorde bort sig direkt när dom skulle välja namn - ur den politiskt korrekta tidningens synvinkel när dom tog sig ett namn som inte var helt PK och ur de rutinerade supportarnas synvinkel när man kröp för tidning och andra som fasade över namnet och snabbt bytte.

Sen verkar det utifrån som om dessa moringar tänkte "jahaja, klart vi ska ha en klack nu när vi är i elitserien - det verkar inte så svårt. Leksand klarar ju av det"

Tänk om!

En klack är inget man bygger upp på en säsong eller två - det tar tid att få rutin. Vi har folk i ledande positioner hos oss som stått på ståplats en bra bit över 20 år. Dessa har absolut inte varit tongivande i alla 20 åren men man har, just det, rutin. En ståplats liknar ingen annan plats, det närmaste jag har att jämföra med är hur det var att försöka leda trupp i lumpen.

Blixtsnabba beslut får omedelbara och oomvändbara konsekvenser, typ som att ropa till domare Persson att han missat kursen för er som kommer ihåg det.

Artikeln i Dalarnas tidningar kommer knappast generera mer folk till ståplats - snarare tvärtom.

"Fortsätter det så här har vi ingen klack nästa säsong" säger nån av småtomtarna till tidningen. Buuuu-fucking-huuu - det är så synd om oss. Vad gör ni åt det då?

Det finns så många detaljer som är enkla att ändra på - och som var och en skulle var ett stort steg mot att få igång nått. På läktaren, på hemsidan, på forumet, i marknadsföringen - men sorry moringar, jag tänker då fan inte tipsa er om det.

Till syvene och sist handlar det om vad det är för folk som drar igång det hela. Superstars startades av två drivna, målmedvetna herrar med rutin från ståplats både hemma och borta. De hade ordnat resor till bortamatcher under flera år - dom visste vad dom ville.

Röda arm...hmmpf, f'låt, Drakarna startades av ett gäng muppar utan någon som helst rutin. För er som tycker jag är för hård i tonen, ta och gå in på deras forum och läs hur en av killarna i artikeln för sig i skrift där. Skulle ni ta något den personen organiserar på nått större allvar?

Knappast

När ni ändå är på sidan så kan ni även kolla in delen med sånger, det är humor. Hur kan man misslyckas med melodin på Jesus älskar alla barnen? Varför ligger ramsorna om Brendl kvar?

Hur har man mage att skriva en sång med text raden "vi offrar allt för mik" när man har en ordförande och f.d. tifochef som stått för utryck som "jag struntar egentligen i hur det är på läktarna, det är på isen det avgörs"

Men framför allt: Var tog Ultima Thule-sångerna vägen?

Försökte verkligen skriva det här utan att låta skadeglad eller överlägsen - vet inte om jag lyckades. Svårt faktiskt, blir ju en form av självförnekelse då det är precis det vi är:

Skadeglada över artikeln och totalt, T_O_T_A_L_T, överlägsna på läktaren.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för DEN fina julklappen..
Kan inte mer än att dra på smilbanden.. Stackars stackars...

Hehehe

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/masken/article1504159.ab

Abris är säkert trött på handväskor sa...

Som Leksing i förskingringen och i exil i huvudstaden, och med ålderns rätt, har jag lite svårt att förstå varför M kommer upp i dina annars mycket spirituella bloggar. Att AIK - Djurgården har ett och annat horn i sidan på varandra, kan man förstå. Men vem häcklar Brommapojkarna eller Väsby? Och varför ska ett lag som varit top 16 World wide (1974, 14 lag i NHL, CSKA Moskva och så grabbarna) jämföra sig med M? Varför ge dem spaltutrymme?

Anonym sa...

Mora har väl ungefär lika många i sin klack som ni har infödda Leksingar i eran.. ;)

Anonym sa...

abris>
Kopplingen AIK/Djurgården vs Brommapojkarna/Väsby känns väl inte helt klockren med tanke på vilka serier respektive lag spelar i.
Vi spelar ju faktiskt en division under Mora medan AIK/Djurgården befinner sig högre upp i seriesystemet än BP/Väsby. På läktaren spelar vi däremot minst två divisioner högre upp än Mora!
Sedan tycker jag inte du ska bjuda moringarna på en gratis straffspark genom att referera till vad som hände för 33 år sedan ;-)

Anonym sa...

Tja...

Vad säger man??

moringarna satte väl någon slags standard när de fick ihop en minibuss till en kvart borta mot FBK...

Anonym sa...

FRÅGAN ÄR VAD SOM HÄNDER MED MORA DEN DAG SIMMONS TRÖTTNAR/LÄGGER AV/KILAR VIDARE!?

KÄNNS RÄTT KÖRT DÅ.

Anonym sa...

herrn från västerås.. varför ska vi ens kommentera ditt inlägg? vill vi kan vi fylla nästan eran hall full med leksingar.. om alla supporterklubbar ville detta vore de snarare inte ens nära till en omöjlighet.. Lär dig lite om supporterföreningar innan du säger nåt.. Leksands skara är nästan rikstäckande.. de enda vi saknar är norra sverige.. Många sk supportrar kallar en invasion av en hall kanske 1000 pers.. Detta är rent ut sagt en "fis i intet" för oss Leksingar.. Sen att du är från Gurkornas stad är mer skrattretande... Visst ni vann hemma mot oss.. Men kolla serien.. Att de kommer någon förlust gör mig inte ens fundersam över framtiden.. Leksand är ett elitserielag och vi behövs där..

Anonym sa...

DU ÄR HELT DUM I HUVUDET!

Anonym sa...

Inte i foten då?

Skön post! Verkligen tyngd bakom den komentaren...

Själv fick jag läsa både en och två gånger innan jag tog in vad det stod! Bästa sättet att bygga upp en klackverksamhet - att gråta ut i tidningen över hur kassa de är. Troligtvis lär det dra folk framöver... NOT!

Anonym sa...

Rykterna har spridit sig att du synts i Statoilmacken, Sandviken!?!
igår 22 Dec! Åka så långt för klapparna??

Emil Nilsén sa...

svarar bertil:

Jodå, besökte blindbollsmetropolen igår 22/12 2007 efter att vi hämtat lilla mammas nya bil (V70 2,5T automat) i Gävle.

Blev även ett besök på IKEA där nödvändigheter inhandlades och ett nytt rekord i att vara ivägen för stressade brynäsare slogs av mig och lilla pappan.

Anonym sa...

Ett citat som finns på Sofias blogg: Ganska nyanserat och lite småklokt?

”Så där har ni det jag till och med håller på Mora ibland. Så hata de nej det kan jag inte. Men orsaken till varför jag inte hatar dem är inte lokalpatriotism, inte heller att jag är oförmögen att hata dem på grund av att jag inte älskat som. Nej mina vänner det är värre än så. Värre för Mora alltså. Jag tar dem inte på allvar. Mora är förbi likgiltigheten de är ett skämt som hör hemma i allsvenskan. Jag hatar inte Mora, det är bara riktiga hockeylag som är varda mitt engagemang och för mig tillhör Mora inte den kategorin”

Anonym sa...

Jag är rätt imponerad av er i "superstars" Hur har ni gjort för att lyckats samla så mycket nötter på ett och samma ställe samtidigt? Det är mäkta imponerande. Hellre är jag i FMM Arena med 3500 vettiga personer än i ejendals med en massa puckon som klär sig i blått o vitt.

Anonym sa...

Ja, det lär ju vara ditt problem...


God jul Emil!

Anonym sa...

Ha en riktig God Jul & ett Gott Nytt år, gör nu Sundsvall helt osäkert:0)

Anonym sa...

Vettiga personer i FM??

Anonym sa...

den dagen det kommer mer än 3500 till FMMA är jag i graven för längesedan.

Kamma dig din *oring

Anonym sa...

God jul på er,alla blåvita fåntrattar!

Anonym sa...

GOD JUL Emil!!
Vi ses i hallen så småningom:)