fredag, december 07, 2007

Gäjmdäj!

Näsan avslagen, fraktur på benet under ögat och en kraftig hjärnskakning. Det är skadorna efter smällen på hovet. Hade polare som satt på andra sidan isen - och dom hörde smällen. Rapporterna säger även att högern sprangs in vilket förklara de omfattande skadorna.

Operation på måndag vilket torde omöjliggöra det för Kenta att dyka upp i arenan ikväll - men jag skulle ändå inte bli förvånad om han helt plötsligt traskar in i sportbaren och vräker ur sig någon totalt ovidkommande kommentar om något ingen annan vet vad det handlar om.

Vad vore klacken, eller för den delen världen, utan alla dessa orginal? Ganska slätstruken.

Kan inte säga att jag och Kenta kommit överens om allt genom åren, knappast nått faktiskt, men vi står ändå förenade genom kärleken till Lif.

Återigen: krya på dig!

*

Kvällens match hamnar liksom lite i skymundan efter den här händelsen. Jag vill att det ska bli måndag och jag får ett samtal från Sthlm om att allt gått bra under operationen.

Skadeläget:
Niko Mikkola (ryggskadad), Jens Bergenström (höftskadad), Robert Petrovicky (handledsskadad), Kenta (bajenskadad)

Undra hur det är med Mikkola egentligen. Jag har inte hört nått från arenahåll men spontant känns det som att han gjort sin sista match. Sådana här långdragna problem med ryggen är inget som fixas lätt. Synd det för jag hade gärna sett honom i kvalet - en krigare.

Om jag, mot min vilja, får rätt här så blir säsongens minne av Niko moramatchen under CO-cup då han framkallar en ofrivillig Siklenka från norra stå ;)

Undra när Petro ska röntgas idag, borde gå att få fram lite info efter det - allra senast efter matchen.

Bergen vet jag inget om alls förutom att han inte ska lira ikväll.

*

Widing skapligt het igår. Nyström slår bakut direkt.

Jag håller, helt oväntat, inte med Nyström. Visst kommer det bli avstängningar, och det är säkert rätt. Men någon måtta på den politiskt korrekta populismen från Nyström får det vara. Tror han att det som hände igår kommer resultera i mer eller mindre folk på läktaren i Gävle nästa match?

Vad är det man kommer ihåg från en match? Jo det är det där extra som hände. Franssons räddning igår, Jannes tackling i onsdags, Micke Holmbergs 1-1 hemma mot Dif för över 10 år sedan - det är sånt folk pratar om efter matchen, det är sånt som drar marginalpublik till arenorna.

Denna marginalpublik som Nyström vill locka dit med jippon i avblåsningarna, tävlingar i pauserna och annat trams. Den dagen folk börjar gå till Ejendals för något annat än hockeyn då börjar det gå utför.

Naturligtvis ska det finnas saker runt omkring som kan locka dit folk, men det som ska få folk att bli regelbundna besökare är kärleken till spelet, farten på isen, stämningen i hallen. Den dagen man börjar tycka att det är fullt normalt att det står en försäljare mellan dig och isen under en förlängning ja då är det slut.

Vidare innehåller den senast länkade krönikan en mängd faktafel och skulle utan tvekan kunna plockas isär bit för bit av någon med mer insikt i hur det är på andra sidan pölen. För mig räcker det med att läsa Bjurmans nhl-blogg i den andra kvällstidningen för att inse att Nyström, återigen, är ute och famlar i mörkret.

Nyström skriver:
"I USA äter man popcorn, dricker öl i plastmugg, försöker fånga presenter som kastas ner från taket i små fallskärmar och sedan skriker man ”Let’s Go Rangers” och man slår ingen annan supporter på käften. Inte ens den som har mage att heja på ett annat lag."

Bjurman skriver:
"När Antropov trycker in trean på ”Henke” händer det:Ett Maple Leaf-fan på sektionen ovanför pressläktaren jublar lite för mycket och – pang. Det blir slagsmål.En viss sorts new yorkers tål helt enkelt inte andras glädje i motgång och bara måste sätta ner foten.

Precis som jag förklarade häromdagen är det ändå kanadensaren som blir utslängd – och precis som jag också förklarade står hela sektionen då och skanderar sitt ”asshooole” efter killen.Kom inte och påstå att det alltid är ljummet och trist på amerikanska idrottsläktare."

Nu ska vi se. Nyström åkte över till USA och hängde där i, hmmm, 10 dagar kanske? Bjurre bor i NY och går på så många Rangersmatcher han kan, han åker även runt till de närbelägna städerna (Jersy, Philly, D.C o.s.v) och ser matcher där.

Dessutom är han mas, politiskt inkorrekt, Leksing och en hejare på att dra igång Leksandssånger på Peace&Love's efterfest.

Jag vet vem jag tror på...

*

Snart dags att gå ner i tvättstugan med ett lass strumpor. Det blir nog 90 grader idag med tanke på vad som hände med strumpor i helgen.

*

Förhoppningsvis blir det soft kväll hos Gidlund efter hockeyn - jag hoppas verkligen det. En nykter och lugn helg är precis vad jag, levern och plånboken behöver.

*

Tillägg:
Kollade igenom Nyströms lista i samma krönika som han vill ha fallskärmar och skit. Hahaha, killen med koll. Så här skriver han om Timander:

"MATTIAS TIMANDER
Modo (ny)

Tackade nej till drömbud i somras. En grabb som både kan lira hockey och vågat kasta handskarna mot Zdeno Chára har förstås vad som krävs för NHL."

Det är den här fajten han syftar på: http://uk.youtube.com/watch?v=FVaM9rCkqHk

Kolla in Timander dryga två minuter in i slagsmålet. Jag har förstahandsinfo på hur det där gick till. Chara är den enda kvar på isen så Timmy blir tvungen att åka till honom.

Timander säger:
I dont wanna fight!

Chara bara ler och svarar:
I'm gonna kill you...

Tittar ni vidare så ser ni hur en skräckslagen Timander skriver på hjälp från domaren.

Missförstå mig inte - jag gillar Timander, som fan faktiskt, det här är en reflektion över hur jävla lite man verkar behöva veta/kunna för att få skriva hockeykrönikor i en kvällstidning.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig i allt du säger Emil! Jag undrar, vem vill åka och se Lif borta mot Hammarby efter en sådan här sak..inte jag iaf. Jävla idioter alltså! KRYA PÅ DIG KENTA!

Anonym sa...

OJ! / ü

Anonym sa...

Spam i Kommentarerna? Jag har definitivt läst allt som cresent skrivit.. ehh.

Emil Nilsén sa...

Mig påverkar det inte på det sättet. Om dom med sitt beteende lyckas skrämma bort Leksingar och på så sätt skapar ett sämre bortastöd så vinner dom på att göra så här.

Förhoppningsvis behöver vi ALDRIG mer spela mot Bajen men skulle så vara fallet så åker vi dit med full styrka.

Anonym sa...

Roligt att du skulle nämna just 1 - 1 målet mot DIF som en sak man alltid kommer ihåg. Jag kan känna känslan som igår. Endast sekunder kvar, södra stå börjar tömmas av besvikna leksingar, det är bara vi idioter som aldrig ger upp kvar. Vunnen tekning och... Ja djävlar.

Anonym sa...

Nyström har sällan många rätt, men att jämföra med en pellejöns som Bjurman känns väl inte så himla klockrent. Han äv visserligen "mas, politiskt inkorrekt, Leksing och en hejare på att dra igång Leksandssånger på Peace&Love's efterfest" och det är ju idel goda egenskaper.
Men någon sportjournalist är han fan inte.

Anonym sa...

Jag avskyr Bloggers nya kommentatorsätt. Har man blogg nån annanstans än här så kan man inte länka. Dålig stil. Nåja. Jag kommer nog inte kunna hålla mig att skriva om den sistnämnda Nyström-länken sedan...

Anonym sa...

Du vet vem du tror på Emil? Tror du på tomten? Har du kollat posten på Superstars kontor? Tomtemor och Lillnisse

Anonym sa...

Undrar vad bajarna sagt om vi spöat tomten.Ett original inom bajen kretsar.

Emil Nilsén sa...

Tomtemor och Lillnisse:

klart jag tror på tomten, han skriver ju på Superstars forum.

Jo, kollade det på vägen ut på baren ikväll. Det satt inte helt fel - men jag tog med mig lite hem också ;)

Stort tack!

Anonym sa...

Vad är "en ofrivillig Siklenka"? :)

Anonym sa...

"Om jag, mot min vilja, får rätt här så blir säsongens minne av Niko moramatchen under CO-cup då han framkallar en ofrivillig Siklenka från norra stå ;)"

haha klockrent...
sicken flygtur....

Anonym sa...

"Buljongen" är på ingång

Anonym sa...

eller inte

Anonym sa...

men vafan, killen hade ju själv stått och gapat saker om hammarby.. "är man med i leken får man leken tåla".. välkomna till västerås på måndag era horungar.

Anonym sa...

västerås
jag gissar att du är max15 år eftersom din kommentar andas sån mognad och erfarenhet.
"horungar" ditt försök att hetsa är bara patetiskt.
väx upp och stötta ditt lag istället

//Anders

Anonym sa...

Västerås// Där har du fel, gapar aldrig fula ord åt motståndarna, jag sjunger (försöker) ramsor om MITT lag, det räcker.

Tack Dalastark & co för blommor & banderoll om du nu inte sett det än.