lördag, mars 03, 2007

Skitkväll hockeymässigt - toppenkväll annars...

Jo det blev dom där lappgnagarna - inte helt oväntat. Det som svider mest, och det här lär jag bli hånad för, är att moringarna tog sig till slutspel.

Den största anledningen till att det svider är inte hatet jag känner inför det laget och dess patetiska försök till klack, det kommer som god tvåa. Den största anledningen till att det svider är ekonomisk.

Slutspel genererar pengar. Det är fakta, fakta som vi inte kan ändra på.

Även om mora kommer ha ett pinsamt snitt på runt 4000 på dom två kvarvarande matcherna så är det ändå 8000 pers som kommer betala entré, köpa en snickers, en korv, en öl, en chokladbit eller en burgare - i Jåckes fall troligen allt av det ovan nämnda ;)

Det blir pengar i slutändan, pengar som gör att dom kommer uthärda lite längre än nödvändigt i elitserien. För tro mig moringar, i det långa loppet har ni inte en chans. Vi kommer äta upp er ekonomiskt. Vi har fler resturanger i vår arena än vad ni har kiosker i eran. Vi tar in en fjärdedel av ert pinsamma försök till ishall på våran hemmastå. Det kommer inte hålla.

Men grattis mora, inte till slutspel, men till att ni undvek kval.

Vem av era tjecker hade täckt skott i ett kvalspel? Ingen.

Och var så säkra, våran tjeck hade kört över precis vem som helst i eran trupp. Han hade gjort det med ett sådant där härligt leende han alltid bjuder på precis innan någon kommer få ont - riktigt ont.

Ses efter sommaren morapack. Dalarna är vårt - ni är en parantes, knappt det.

*

Riktigt bra kväll för övrigt annars. Började med sköningar som dök upp här runt lunch, sen träffade man ännu mer bra folk nere på superstars kontor. Efter lunch drog jag å fotomuppen hem hit å kollade på The Departed. Helt ok rulle, dock inte värd en enda av de statyerna den fick. Dock gjorde Leo det bästa jobb jag sett honom göra.

Efter filmen blev det Borren å mat/hockey. Där drog vi en jävla nitlott då det vid vårt bord helt plötsligt dök upp en AIKare, med ett grundmurat lif-hat, bosatt i Häradsbygden och hans kompis som var från Värmland men av någon konstig anledning hade Frölunda som laget närmast hjärtat.

En värmläning klarar jag av, två stycken också - men blir det tre på samma plats som mig så får jag utslag - så det var skönt att han var ensam representant för det jävla skitlandskapet.

Bygdapersonen var förmodligen en av dom drygaste personerna jag träffat på och lilagulasaken sket fullständigt i att jag försökte verka ointresserad, var otrevlig, sket i honom, avbröt och gjorde allt för att han skulle prata med någon annan - han malde på i alla fall.

Till slut så tystnade han - skönt.

*

Efter Borren blev det lite Så ska det fan inte låta hemma hos mig. Lag Soffa (Elisabeth, Ida, Bojken, Fotomuppen) vann överlägset, trotts att lag stol (Axel, Gidlund, Lotta) mutade domaren (jag) ganska friskt.

Bra skit iaf...

*

Sen blev det ner på byn igen. Hela Swedbank verkar ha kukat ur på sista tiden så det gick inte att få ut nå slantar vilket gjorde att jag klev in på tältet rätt barskrapad. Detta uppskattades inte av damen i dörren så jag sa "hej hej" och gick in ändå.

Fick i alla fall hälsa på lite folk innan någon gulklädd kille (som jag visst är bror med) tyckte att jag skulle gå ut. Jag sa "hej hej" igen och gick. Sånt som händer tror jag.

Tur att man är en sån trevlig typ att man bara går med på allt folk säger åt en att göra hela tiden.

*

Baren nästa, träffade på ett helt gäng LTC folk. Mycket trevligt. Ett par bira och ett par sånger senare var det dags att dela ut sovplatser till alla from out of town.

Bra folk hamnade med bra folk. Sugna hamnade med sugna. Sjuka gick hem själv och två stycken som passar jävligt bra ihop men inte har fattat det hamnade med varandra. Vi får väl se vad som händer.

*

Inget spelschema ännu. Förhoppningsvis får jag ett när jag vaknar och knäpper igång datorn i morgon. Annars lär jag luska reda på det under tifojobbet i arenan under dagen.

*

HYFLTC

Hörs!!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du fick en dryg person efter dig. Då vet du hur DU brukar vara.

Anonym sa...

Du har alldeles rätt - ni kommer att sluka Mora IK ekonomiskt förr eller senare.
Frågan är om det är något att vara så stolt över egentligen. Hade det inte varit roligare att sluka dem på rent sportsliga meriter istället för att räkna restauranger? Supportrar till framgångsrika klubbar brukar inte ägna sig åt snoppmätning - de har inget behov av det...
Frölunda och Färjestad kommer att sluka er allihop - Mora och Leksand och allt vad ni heter - förr eller senare, eftersom de har större än alla er andra. Men du kanske tillhör den typen av hockeysupportrar som gillar den utvecklingen? Själv tycker jag, som mas i förskingringen, att det är skitkul när småklubbar som Mora och Leksand lyckas göra livet surt för de stora elefanterna. Jag önskar Leksand lycka till i kvalet - inte för att ni har fler korvkiosker än rivalen från norr utan för att ni kommer från en ännu mindre håla!

Anonym sa...

hoppas vi får börja hemma i ks

Anonym sa...

Visst kommer vi mötas efter sommaren.
Vilka cuper ska ni spela?

Anonym sa...

Ta å väx upp!
Det är laget på isen som ska ta er till elitserien, inte antalet korvkioskar, restauranger eller barer?! Ni har säkert Sveriges bästa klack, men det är ändå till slut laget på isen som ska ta er någonstans, glöm inte det.

Mora IK, bäst i Dalarna!

Anonym sa...

Ha! Kul att du diskuterar hockeyframtiden i Dalarna och nämner faktorer som kiosker och restauranger! Det trodde jag bara Storstadslagen gjorde! I ett längre perspektiv kommer isåfall även Leksand att käkas upp!

Sorgligt att det även i ett hockeynäste som Leksand diskuteras eknomiska istället för sportsliga meriter! Lycka till i ks, derbyn gynnar alla inblandade.

Anonym sa...

Leksand småklubb? Småstad javisst, men småklubb vetifan.

Anonym sa...

Härligt skrivet, Emil. My thoughts exactly...

Förhoppningsvis åker de ut med buller och bång och 0-4. Men det vete fan... :-(

Nå, nu har vi annat att fokusera på. Schemat hade inte kommit på swehockey.se än, men det lär väl dyka upp under dan...

Anonym sa...

anonymus: småstad, småklubb... du förstod nog vad jag menar. Era lokalrivaler måste ha hjärtligt roligt när era supportrar förtvivlat försöker hävda sig genom att snacka resturanger och korvkiosker. Leksand, med sin hockeykultur, förtjänar mycket bättre än så!

Anonym sa...

ingen som försökt hävda sig - det är ju fakta.

Att vi sedan är på väg ikapp sportsligt också gör ju inget ;)

Anonym sa...

torsten: Ja, det är fakta. Och jag fattar inte hur ni kan bjuda moringarna på att använda det som ett argument för Leksands sak, i en tid då Mora trots allt spelar i en högre division. De måste skratta gott på andra sidan Siljan.
Om ni verkligen är på väg att närma er sportligt vet vi först om några veckor. Jag hoppas du har rätt, men det uttalandet känns lite dåligt tajmat med tanke på att rivalen gick till slutspel igår ;-)

Anonym sa...

Jaha då får man hålla på FBK nu då ( Skittungt men måste )

mitt tips är att Mora krossas med 4 - 0 i Matcher ! !!

// Knatte

Anonym sa...

Jag tycker om dig, mkt.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=yip7rvqzzg4

Anonym sa...

fan vad bitter du är jämt dala chark...allt stavas ÖDMJUKHET...och dalarnas stolthet är där..!!! M:I:K..hade lif haft en gnutta sådant hade de forfarande lirat med oss i e-serien...nu blir det miljoner till oss....lycka till i kvalet...som moring hatar inte jag lif...annat på denna sida ...mycket båt flyktingar...muhaaa...

Anonym sa...

mats. g...-örebro-kjelle...vilka muppar......dala chark... ännu värre...stå upp för dalarnas stolthet.....gå in på pojk rummet kläm en finne och krama kudden...slödder

Anonym sa...

vad dala chark tycker ...hmmm...en arbetslös -tjockis- som klipper och klistrar....blå-vita saker...kan ta sin lilla hord av dagis muppar...och gå å leka i nån lek park .....muha....

Anonym sa...

detta måste vara ankdammen för lif-muppar utan fotfäste...tjafsa om kiosker,storlek...m..mmm har du inget annat att komma med dala chark..tycker inte att det är "läge" för dig just nu....arbetlös mupp från "blindtarmen" leksand .. storlek är absolut inte din grej...muhaaaaa...

Anonym sa...

Kul kille du är! Thomas heter jag, och skiter högakningsfullt i att ni har fler korvkiosker än Mora! Varför rankar du ishallar efter hur många korvar som säljs? Mora har ett Es-lag, det har inte Leksand, inte nästa år heller!

Utifrån ditt resonemang kan man utläsa följande, det är fetknoppar som går på hockey i Leksand, människor med osunda matvanor som vräker i sig skräpmat.. För övrigt så har jag ätit på båda arenorna under J-VM och jag kan med bestämdhet säga att restaurangen i Mora är en klass bättre än den i Leksand, även där är Mora alltså klassen bättre än ditt leksand!

Inlägget i Aftonbladet säsongen Mora gick upp i ES (och dessutom stannade kvar där) var väl ditt? Det där med att du tyckte att Leksand skulle lägga sig med 11-1 eller nåt sånt! Tur att spelarna på isen verkar ha betydligt bättre moral än somliga sk supporters.. Har träffat alldeles förträffliga supporters från Leksand som t o m kan glädjas över att det gått bra för Mora, tyvärr verkar du vare en av dom sämsta av din sort.. Men har du tur kanske läkemedelsbranchen söker efter en posterpojke för preventivmedelsreklam!