fredag, februari 02, 2007

Sista fredagen den här veckan

Bosporen öppnar idag igen efter ett par veckors trixande med en fuktskada. Funderar på att knalla dit och äta en sympatitallrik med pasta carbonara på öppningsdagen. Annars är det en rätt lugn dag, ska lämna in ansökan till Leksandsbladet och gå förbi arbetsförmedlingen och bråka lite - dom tycker fortfarande att jag ska flytta iväg och söka jobb i någon storstad men det känner jag ingen större lust att göra...

*

Enligt sportbladet funderar hockeyligan på att införa tvådomarsystem i elitserien, det ska provas i plojturneringen Nordic Trophy och kan införas i elitserien till nästa säsong.

Jag är delad.

Systemet i sig är helt perfekt, mer utrymme för lirare och mer publikvänlig hockey. Framför allt så kommer, förhoppningsvis, de svartvita att se hela situationer istället för bara andraläget. Det där har vi problem med även på fotbollsplanen, säg att en motståndare smäller mig efter avblåsning - reflexmässigt springer en av mina lagkompisar över honom direkt efteråt för att markera. Domaren hör naturligtvis första smällen, vänder sig om och ser bara den momentära hämden - vilket gör att vi får straffet mot oss fast det inte var vi som orsakade det.

Samma sak drabbade Siklenka på täljematchen i söndags, han blir omkulldragen och ger igen. Domaren märkte att något hände, vänder sig om och ser bara reaktionen från #23 - två minuter tripping. Sen kan man argumentera hur mycket som helst för att man inte ska ge igen men när adrenalinet sprutar ur öronen så är det inte så jävla lätt att hålla fan på sig.

Så svaret är: JA systemet är hur bra som helst...

Ska vi då införa det i Sverige?

NEJ det ska vi inte.

Varför?

Vi har helt enkelt inte tillräckligt många bra domare. Av dom som dömer dom två högsta serierna idag så är det två (Rönnmark, Andersson), kanske tre (Rådbjär om han slutar tro på allt som skrivs om honom) som skulle fixa det. Resten är bara skit.

Hur ska en domare som inte klarar av att hålla en konsekvent nivå genom en hel match kunna anpassa sig och samarbeta med en annan som inte heller vet vad han håller på med? Vi Kotevski, Claesson och Thorsbrink som skrämande exempel på vilken berg-och-dalbana det kan vara ibland.

Kotevski och Claesson tillsammans? Vilken jävla hönsgård...

Nej, smyg in tvådomarsystemet - inför en assisterande domare som har till uppgift att hålla sig i bakgrunden och för dialog med huvuddomaren. Alltså ett mellanting mellan linjeman och domare. Behöver inte hålla koll på pucken utan kan koncentrera sig på det som händer övergripande på hela planen - han behöver sällan lämna mittzon.

Han kan, likt linjedomare, berätta för domaren när det hänt något som skall orsaka en femma, en tia eller ett matchstraff - däremot har han ingen rätt att blåsa av spelet.

Gör man så kan man lotsa in elitseriedomare genom att dom får gå som assisterande en eller ett par säsonger innan dom gör sin första match som huvudansvarig. Steget från allsvenskan till elitserien är, precis som för spelare, för långt att ta på en gång.

Dessutom skulle det lyfta trycket från publiken från en domares axlar - hur ska vi veta vem vi ska kapa från läktarplats när två domare stått och konverserat innan Siklenka får matchstraff?

*

Stor journalistik i DD idag. Är det här verkligen något att skriva om?

*

Jukka drar - inte oväntat, inte väntat - bara, hmmm, onödigt att det kom ut just nu. 110% fokus på kvalserien. I och för sig kan ju inte Lundström värva något till kvalet så det är väl bra att han har nått för sig.

Min önsketrio i båset är Lill-Kenta och Wikegård som delar huvudansvaret likt Wiken gjorde med Lundh. Dessutom hävdar jag med en dåres envishet att Forslund som lagledare skulle göra det mycket roligare att spela hockey i Leksands IF - hockeyspelare som har roligt vid sidan av isen har en tendens att ha roligt även ute på isen.

*

Bäst just nu:
Magnus Betnérs kapning av Per Gessle - den du Pippi...

Sämst just nu:
Min täta näsa - blir nog ingen träning på söndag. Däremot blir det Superbowlparty på O'Learys.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Han är kung, Magnus Betnér.

Anonym sa...

jag har ingen lust att flytta ,nä a-kassa och kung bland fjortisar.vem hade velat det ??

Anonym sa...

Anonymous:

Dina inlägg håller verkligen hög klass här inne. I värsta fall kan de dra in A Kassan för EMIL om de är elaka men jag tror inte han bryr sig så länge han får syssla med det han älskar mest av allt. HOCKEY!!

// Knatte

Emil Nilsén sa...

johanna:

svar ja

anon:

njaä, har nog snarare att göra med att jag tagit på mig det här året som klackledare och vill slutföra det.

Sen är det mycket möjligt att det blir en flytt, om jag inte får jobb på hemorten. Falun ligger närmast just nu...

Anonym sa...

Vad tror du dala om LHC i en kvalserie.Jag tror det skulle vara mumma.Leksing i *ora.Stefan.

Anonym sa...

stackars pajen han har det jobbigt.
hur skall vi reagera jag lider iallfall med honom.
Anonymous

Anonym sa...

Jag lider också men Pajen !!

Emil jag har en fråga! har tänkt och fråga dig varje gång jag ser dig i leksand men vet inte om man törs fråga utifall du blir förbannad =)

Men är det bara jag som tycker ollas har varit hur kass som helst denna säsong ??

Emil Nilsén sa...

LHC i kvalserien vette fan om jag vill se - tror vi har störst chans mot DIF...

---

Jag blir väl aldrig förbannad?

Och, nej, Jesper har inte varit hur kass som helst den här säsongen.