tisdag, mars 21, 2006

Vi hade i alla fall kul på vägen ner

Gårdagen började sådär, han inte få i mig någon frukost och maten på jobbet va så där - riktigt mysko potatismos, va många som tyckte sig bli dåliga i magen. Jag var så jävla nervös så det kan nog vara det som orsakade den oroliga magsäcken.

Direkt från jobbet till bussen, lassade in tifomaterialet och öppnade en kall - den lugnade ner magen lite. Vanliga resan ner, Lego dök upp i Avesta och slängde in Football Factory i dvdspelaren. Första gången jag såg den riktiga filmen, bara sett workprinten som läckte ut på nätet förut - tyckte mer om WP-versionen.

Strax över 1000 rullar öppnades och ompacketerades på vägen ner. Dessa skulle ställa till med ett jävla liv. Vi ringde i god tid, typ när vi fick spelschemat, ner till SSK för att kolla vad som var tillåtet och inte tillåtet på läktarn. Det var inte mycket som var tillåtet, dock sa dom inget om rullar - och ett muntligt avtal är ett muntligt avtal. När dom började tjafsa om att dom räknade TMS's ballonger som konfetti, vilket är förbjudet, så gick det upp för oss att dom kommer säkert inte gilla rullarna heller.

Dock är det alltid bättre att be om ursäkt än att be om lov å få ett nej. Rullarna fifflades in och delades ut till sittplatspubliken bakom bortastå. Blev en rejäl hög med papper kan jag lova. När första perioden är slut kommer en ordningsvakt fram till mig och drar med mig ut från entrén till bortastå. Sen får jag stå omringad av diverse vakter och poliser som skäller och skäller och berättar för mig vilken idiot jag är - och hur farliga dom där rullarna är. Jag berättar att vi har mail, fax och även ett videoklipp där SSK's säkerhetschef går igenom vad som inte är tillåtet. Inte någonstans nämns att rullar skulle vara förbjudet. Trummor, konffetti (som tydligen är ballonger, korv är tårta) och isfacklor är det enda som nämns på något ställe innan jag telefonledes får höra om ballongförbudet.

Jag kan köpa att rullarna kan vara brandfarligt, det jag däremot inte köper är dessa löjliga jävla förbud och dessa otroligt fjantiga förbudsförvaltare. Verkar som om många elitserieklubbar gått ut till en busstation i närheten och frågat första bästa person som inte är uteliggare om dom vill komma å jobba med att säga nej så fort någon vill göra nått.

Vakterna bestämde lite fort att vi inte fick gå in på läktaren igen om vi inte städade undan rullarna. Hur vi skulle lyckas städa undan dom utan att gå in på läktaren fick jag inget svar på... Fixade snabbt ihop folk som ordnade undan rullarna. Sen fick jag hör att vakterna tänkte slänga ut mig så fort jag hade städat klart - så jag drog som en avlöning över sittplats bort till puben på långsidan. Såg sista två perioderna där... Jävla liv över lite papper.

Visst vi kanske bröt mot någon fjantig regel, vilket säkert kommer resultera i att vi får lite skit från nått håll. Jag ser dock hela grejen som en mycket viktig markering mot folket som försöker undertrycka krafterna på ståplatserna runt om i landet. Ju fler löjliga och ologiska regler ni sätter upp, ju fler blir vi som skiter i era regler och kör vårt eget race. Bägge sidorna tjänar på en dialog - nu är det bara vi som pratar med er - när ska ni börja prata med oss? Den här gången var det konfetti ni förböjd och vi tog med oss pappersrullar, nästa gång kanske ni förbjuder flaggor - vad tar vi med oss då?
Låt det inte gå så långt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fortsätt att kämpa mot förmynderiet. Bra jobbat!