lördag, mars 11, 2006

Tommy ringde...

Man vet att man bråkat på rätt bra under förmiddagen när Tommy Töpel ringer upp strax efter lunch. Denna mäniska, som för tio år sedan bara fanns som en mystisk figur som hälsade mig och lilla Tompa Haglund välkomna till Elitserien på Sega MegaDrive, finns helt plötsligt på andra sidan telefonlinjen. Nåväl, vi lär väl börja från början;

Jag ringde upp Södertäljes kansli i morse för att få reda på vad man får och inte får göra i tifoväg i deras semiombyggda (alltså snäppet under fuskbygge; se ordlista FM Mattson "Arena") skithall. Svaret jag fick var; Ingenting förutom flaggor. Inga isfacklor, inga trummor, ingen konfetti o.s.v. Att dom förbjudit isfacklor kan jag i alla fall försöka förstå, dom är helt enkelt inte införstådda med att det är eld med extremt låg verkanstemperatur och i princip noll rökutveckling, speciellt utvecklat för inomhusbruk. Nu hade vi inte tänkt köra några isfacklor under Tälje borta så detta störde mig inte så mycket sakligt, utan mer principiellt. Ju mer dom förbjuder ju fler väljer att verka utanför lagar och förordningar - det är ett faktum som lagstiftare och personer i bestämandeställning för länge sedan borde fattat - men ännu inte lyckats greppa.

Konfetti däremot, hade vi tänkt oss ta med, både i handriven form och i skepnad av tryckluftskanoner - detta är dock förbjudna av städningsmässiga skäl och för att det kan komma in papper på isen. Vad som händer om någon köper upp samtliga matchprogram och inne på läktarn river dessa till småbitar som kastas upp vid ett av alla de mål Leksand kommer göra den tjugonde gick dock inte att få något svar på.

Förbudet mot trummorna är dock vad som fick mig riktigt arg. Det är tillåtet med trumma på hemmastå i Scaniarinken, men inte på bortastå. Förklaringen jag fick var att dom som sitter i närheten av hemmastå är vana vid trummorna och tar med sig öronproppar. Folket runt bortastå är inte medvetna om att även folk som reser land och rike runt för att stötta sitt lag kan ha med sig en trumma för att hjälpa till med takthållningen.

Att vi bokat upp samtliga sittplatser som angränsar till bortastå hade inte det någon betydelse. Så trots att det är våra masar och kullor som ska stå där så får vi alltså inte ta med en av våra trummor för att skapa den stämning vi vill.

Alla dessa skitskäl dom ger för detta är självklart inget annat än försök att ge hemmaklacken, som inte är helt kass, lite fördel mot de resande supportrarna som kommer på besök.

Jag ringde alla jag kom på för att höra om det här verkligen stämmer. Får dom verkligen göra så, olika regler för två ståplatser i samma hall låter ju helt jävla befängt. Det slutade med att hockeyligans högste, mr. T. Töpel, ringde upp för att, citat "lugna ner mig lite"... Vi pratade en stund och jag fick reda på att det är upp till varje förening att besluta om sådant här - det är alltså fullt tillåtet med olika regler för två likadana läktare i samma hockeyhall - fy fan så bedrövligt.

Nåväl, jag ger mig inte med det här - jobbar vidare på att få med oss en trumma in, brukar inte ge mig i första taget.

Jag har i alla fall fått reda på vad som inte är tillåtet i Scaniarinken:
Musikinstrument ,inklusive trummor(som per defenition är rytminstrumen)Konfetti
Pyroteknik

Allt annat är tillåtet, så vi får väl se till att ta med allt annat - mer info kommer på superstars.nu efter helgen...

Bråkiga LTC!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Dom sa inget om kastruller och lock va?