torsdag, maj 03, 2007

Rökdykning is the shit!

Det var inte som jag föreställt mig, inte ens i närheten. Vi började med torrövningar, där jag fick vara figurant - alltså den som utsats för fara. Första gången fick jag bara informera styrkan som kom dit om vad som hänt, rätt tråkigt men ändå kul att se när dom andra övade.

Andra gången fick jag klättra upp på silon på reningsverket och spendera ett par minuter med att ligga och leka medvetslös. Var riktigt högt och helvete vad det luktade. Dom fick hämta mig med hävaren och jag drog en lättnadens suck när övningen avbröts precis när dom skulle lyfta in båren i korgen. Inte så kul att ligga på 15 meters höjd med halva kroppen utanför räcket direkt...

Blev en torrövning till innan det var dags för rökdykningen.

*

Sex dagar utan ett ljud från leksandsif.se och sen kommer sex uppdateringar på 2:50. Dock ingenting som egentligen har något värde. En ny barnoverall, biljetter till en plojmatch och en ickenyhet om hockeyvm med Leksingar i danska landslaget är inte precis något som stillar oron över bristen på nyförvärv.

superstars.nu var inte mycket bättre igår, först är sidan nere utan att någon verkar veta varför - när den väl kommer igång så tänkte jag att nu jävlar bjuder dom på något bra. Foton på Leksand?

Var är vår nya målvakt?

*

Rökdyket gick till på följande sätt:
Först laddade vi en container med brännbart material; spånskivor i taket, sj-pall runt väggarna, allt möjligt brännbart bråte i mitten. Efter det tände vi på och satt still för att se hur branden utvecklar sig.

Att se lågorna komma i taket i brandgula (doh?) molnformationer var riktigt häftigt.

Efter att elden fått ta sig så visade Dennis effekten av att använda en pulversläckare, den var oväntat svag tyckte jag, och sen var det dags för den stora slangen. Fick sitta och titta på först, studera dom som kunde. Men sen var det min tur.

Bra tryck i slangen, fick ner elden rätt fort. Jaha, tänkte jag, är det allt?

Men det var det inte. När alla bekämpat den vanliga elden så klev räddningsledaren in med en stor hink diesel och slängde på brasan. Detta för att simulera en rökgasexplosion. Resultatet?

Explosion, inferno, värmechock, mörker och så vidare.

Fick prova att bekämpa även denna sortens brand. Två gånger, varav den sista var rätt rejäl. Men det gick bra.

"Du är ju ett ämne" fick jag höra när jag klev ut och tog av mig masken, vilket var rejält befriande.

*

Ska inte klanka ner på superstars.nu för mycket. Dom fixade ju ändå en intervju med Svedberg. Även om den i stort sett kunnat bestå av orden "jag har inte bestämt mig än" så är det i alla fall något så när matnyttig information - vilket är mer än leksands hemsida kunnat producera sedan tjugosjätte april när dom gick ut med att Pasi fått kicken.

Ja jag är bitter. Bitter som fan!

Bitter på rykten om Pasis sjukt stora avgångsvederlag. Bitter på snacket om kontraktsbråket med Puurula och Vaarasou som enligt ryktet skulle kostat oss ännu mer pengar.

Bitter på att det troligen inte är pengar som finns någonstans, utan pengar som kommer dras från något annat konto. Pengar som kanske kunnat användas för att behålla arenachefen och den arrangemansansvarige?

*

Ska strax dra iväg och fixa käk. Blir matlagning åt Bojken och Ida och så blir det käk framför den otroligt intresanta matchen Sverige - Danmark. Enda som är något så när intresant är att se nya backen.

Blir i alla fall stekt kyckling med pesto, ris och jordnötssås. Första gången jag försöker mig på det, men jag tror det är rätt svårt att misslyckas.

*

Inget av rykten ovanför är bekräftade, men det är så snacket går på noret, men ingen rök utan eld.

*

Att jag är skadad i vaden och inte kan träna på minst en vecka alldeles innan seriepremiären gör ju inte att man blir mindre bitter direkt...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Känns som om man skjuter sej i foten om evenmangsansvariga får gå, det är väl där vi drar in pengar nuförtiden....
/P

Anonym sa...

Håller med dig helt angående att det inte händer nåt i IF. Man blir bitter och nästan frustrerad, det känns som det börjar brinna i knutarna, dom flesta lag börjar få kompletta trupper.

Men vi får hoppas att Lundström presenterar nåt fint snart.

Anonym sa...

..och precis när jag skriver det inlägget blir Libor Procházka klar .D

Känns väl inte som nått jätteförvärv, men inte så dåligt heller.

Anonym sa...

Emil, arenachefen????? Menar du att Jan inte blir kvar. Kan inte stämma? ÄNTLIGEN ett ny förvärv dessutom en back. BRA. Här i V-ås snackas det mycket om LOPPAN och hans val om laget i sitt hjärta vik framför LIF. Vist LOPPAN med all ära men ANDRA ligan i ALPERNA. Nä kör med det vi har. BARTEK kvar och in med en bra målvakt som håller mottet. Chribbe V-ås

Anonym sa...

Är det inte normalt att det står still på värvarfronten under hockey-vm? Då är väl alla ledare i Moskva och scoutar? Det händer inte så mycket i övriga klubbar heller dessa veckor.

Anonym sa...

Prochazka skall tydligen vara en med tuff spelstil och gillar open ice hits så en bra tacklare var längesedan vi hade i leksand så vi får hoppas på det bästa. Många Saikare vill ha han kvar.

Leksing tills jag dör

Anonym sa...

Libor blir bra..det känns som ett stabilt namn om han nu inte går ner sig totalt i Leksand. Jag ha sett honom en hel del i SAIK. Och det blir bra att han får en mer spelande roll, för där tycker jag SAIK har misshandlat honom lite faktiskt. Han kan mer än han har fått visa.

Hockeymonkan