onsdag, februari 06, 2008

Brainfuck

Nej då gott folk, bloggen lever - om än i lite mindre skala.

Jag går just nu på en kurs som leds av KFG. Vad vi gör är lite svårt att sätta fingret på, och jag har typ aldrig tidigare tappat orden men det gör jag nu när jag ska berätta vad jag egentligen sysslar med på dagarna.

Igår gjorde vi Myers Briggs personlighetstest och jag fick reda på att jag är en ENFP-personlighet - jag styrs av extroversion, intuition, känsla och perception. Googla det för mer info.

Allt detta hjärnarbete på dagarna har gjort att jag när jag kommit hem är helt slut i huvudet och i bästa fall orkar med en sväng till gymmet, lite nätpoker och sporten innan jag somnar för att ladda upp för ännu en dag.

Jag är så jävla glad att jag fått chansen att gå den här kursen, och med risk för att låta nyfrälst; så är det här nog mitt livs chans - och jag tänker ta den. Har slarvat bort så många möjligheter genom åren och den här är jag skyldig mig själv, och dom som alltid ställt upp på mig, att ta vara på.

Landslagsuppehållet kunde inte ha kommit lägligare.

*

Jag ser gärna Nisse Ekman i LIF nästa år...

*

Nu blir det till att slänga i sig ett par mackor och packa sig iväg till Folkhögskolan - ska rota runt i skallen lite mer idag. Får försöka spara lite energi till kvällen - för jag har ett ämne jag velat skriva om här rätt länge:

Motståndare jag inte kan låta bli att respektera.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag läste "DFG"...

/ tallroth´n

Anonym sa...

Hahahaha...

Själv är jag ISTJ men det kanske är därför som du är klackledare... ;)

Anonym sa...

EMIL - du måste vara försiktig med sånt där...Det finns INGET enstaka test som kan förutsäga eller beödma personlighet eller temperament. Var rädd om dig// Tomtemor
Se här: http://www.testcentrum.se/Gransk.html
"Myers-Briggstestet (MBTI) har fått en ganska spridd användning men frågan är om det finns goda grunder för det. Testet kan inte användas för urvalsbeslut, men ändå görs det. Det påstås att det ökar självkännedomen för den som tagit testet och fått sina svar utvärderade och tolkade. Inget stöd finns för detta påstående. Sammanfattningsvis kan sägas att

- Jungs teori som är grunden för MBTI är föråldrad, oklar och saknar empirisk verifiering
- Myers-Briggs tillägg till Jungs teori har gjort den ännu mera obskyr
- De 16 typerna som MBTI postulerar har aldrig kunnat verifieras och existerar troligen inte
- MBTI kan inte användas för urval, av rent logiska skäl
- MBTI påstås öka den testades självkännedom, men ingen har någonsin visat att detta faktiskt sker till följd av en MBTI-testning."

Emil Nilsén sa...

lugn och fin tomtemor, jag är inte särskilt försiktig av mig - det är sant. Däremot tänker jag väldigt kritiskt och köper inte det folk säger utan att få höra argument för det och låta mig övertygas.

Kan i alla fall meddela att jag mår ruskigt bra av att gå på den här kursen och jag har fått mycket att tänka på.

Saker som kommer märkas på läktarn, i alla fall under ledningen av LTC och i viss mån kanske under klackledningsfasen.

Anonym sa...

Bra Emil!
Tillkrånglad psykologi är den allra värsta sorten - och en vääääldig massa människor tjänar pengar på såna där märkliga test. Blir så förbannad...Kolla www.kbt.nu får du se hur enkelt livet kan vara! Var försiktig - kvalet kommer snart. // Tomtemor

Anonym sa...

nä du Emil.. du är nog alldeles för speciell för att kunna förenklas i ett psykologiskt test ! och då menar jag det på ett bra sätt

Anonym sa...

Myers-Briggstestet kallades för "en kollegial sällskapslek" av en psykolog på aktuellt häromdagen i ett reportage om hur usla peronlighetstest som används vid personalrekryteringar.

Själv har jag gjort testet och jag var typ...konstig! Fast det vet ju alla som träffat mig redan och det utan test!

Fridens...

Emil Nilsén sa...

Tomtemor:

Som sagt, jag tar det rätt lungt och att kvalet är på gång är jag mycket medveten om.

Erik B:

En dam jag dejtade frekvent för ett par år sedan sa ungefär samma sak:

"Jag kallar honom Emil, det finns liksom inget annat fack att stoppa in honom i"

Danoil:

Jajjomän, det ska inte användas för rekrytering och vi fick även ett antal andra exempel på felaktiva användningar.

Sammanfattningsvis:

Jag tycker det är rätt intresant och det verkar stämma oroväckande bra. Särskilt det där om att skjuta upp deadlines gång på gång, vettefan hur många gånger räkningarna inte blivit betalda föräns typ den tionde o.s.v.