måndag, april 07, 2008

Blir hämtad om 13 minuter...

...och här sitter jag i bara kallingarna och försöker förstå vad det är som håller på att hända.

Fick en tår i ögat när jag kom till bussen i går. Det var en kompakt tystnad bland folket som stod utanför 1½-våningsfanskapet och väntade. Man hälsade, nickade och någon sa hej - men man såg på precis alla hur dåligt man mår.

Det var dock inte det som fick ögat att tåras - det var det faktum att folk åker. Efter fredagens totala genomklappning så sätter sig folk, från hela landet, på bussar och åker till Västerås för att sjunga.

En sång som igår mer riktade sig till klubben och den kärlek vi känner för den än till någon specifik spelare som för närvarande råkar ha våran sköld på bröstet.

*

Trodde inte mina ögon när jag öppnade fönstret i morse. Det brutalsnöar, grattis alla sommardäcksnissar.

*

Dedication - devotion sjunger Chucken i JBG och även om jag just nu inte orkar gräva i min inbyggda engelska-svenska ordlista så är det två ord som passar in på vad som utspelade sig på bortastå i Västerås i går.

*

Att Dalarnas Tidningars journalister skriver så jävla dåligt så till och med andra journalister inte kan förstå vad som egentligen hänt säger rätt mycket om kunskapsnivån på den redaktionen.

Brottplats Dalarna - jo tjenare, när kommer artikeln om att det borde vara olagligt att ljuga i tidningen?

*

I morgon bär det av till Gävle. Jag vet inte vad jag ska tro. Brynäs verkar ju inte vara i någon toppform direkt. Säg att vi, på nått sätt, lyckas vinna i morgon - samtidigt som mora gör sin plikt mot Västerås och skånederbyt slutar oavgjort.

Då har vi tre lag framför oss - samtliga på sexton poäng och så vi på femton med Brynäs på nästa sista plats, två poäng bakom oss.

Det här är en sjuk kvalserie.

*

Undrar om jag någonsin får veta sanningen om Elof och Belfours icketripp till Gurkstaden i går.

*

Idag kommer leverantören av min dator att få ett låååååångt samtal - det är en hel del saker som skall benas ut för fanskapet fungerar inte alls som den ska.

*

Nu har det gått 11 av dom 13 minuterna - det är dags att börja klä på sig.

41 kommentarer:

Anonym sa...

Betänkt också att Rögle och mora möts i sista omgången och att vi kan gå om både Brynäs och Malmö av egen maskin. Krossa Brynäs!

Anonym sa...

Igår fick vi se krigare på isen, i alla fall i 3:e perioden!
Och för att inte tala om oss, Superstars, vilka krigare vi var!
Så röststarka var det länge sen jag hörde oss!

Ingo sa...

Anrell kan tänka sig att donera i ev insamling till "leksands-Emil", hellre det än till pihls klubb huggning.
Allt detta enligt gårdagens sportblad och hans söndags krönika.

Anonym sa...

ingo:

jo, precis som emil skrev...

Anonym sa...

Imorgon Brynäs - LIF. Får vi höra rapporter som "högt tempo, bländande skridskoåkning, stenhårda närkampsdueller", eller blir det "förvånansvärt håglöst från båda hål...intressant att notera att Belfour är tillbaka i målet igen" osv. Snälla! markera någon gång ordentligt mot dessa skridksoprinsessor och låt oss slippa dem nästa år!

Anonym sa...

Har leksand någonsin haft högt tempo eehh?

Anonym sa...

Fantastiskt att vissa leksingar kräver att Belfour skall ta alla skott i KS. Hans plattmatch kom i fel match så att säga och vissa vill ha hans huvud på ett fat och han kommer garantrat stå imorgon igen och hålla nollan!

// Jonas

Anonym sa...

Tjena Emil!

Tycker du skriver en enormt bra blogg! Har läst den sen jag hittade adressen på superstars forum men detta är första gången som jag lägger in en kommentar.
(Har spelat 4irad mot dig på spray för x antal år sedan och tyvärr vann du)

Satt igår och lyssnade på matchen via radion och det är så himla skönt att höra hur ni sjöng hela matchen! Imponerande!

Keep up the good work!

/Patrik i Borlänge

Anonym sa...

Ja du emil.. det var något specielt med går dagen!

Anonym sa...

I sportens värld är det alltid svart eller vitt. Belfour tex, är ingen dålig målvakt. Han är bättre än många allsvenska målvakter. Men det är tveksamt om han i nuläget är bättre än Läck. Ska man då satsa på en egen blivande stormålvakt eller inte?

Anonym sa...

Tårar i ögonen fick vi inte - men när vi väntade i Västerås och såg den gula bussen svänga in med Eeemiil stickandes upp genom taket fylldes våra Leksandshjärtan av glädje och ännu mer kamplust. ALDRIG ALDRIG nånsin ger vi upp. Och egentligen borde alla Fjollträsklag bilda en egen Elitserie så kan vi andra ha Allsvenskan för oss själv, eller HUR? Nu ger vi oss på Brynäs - en sak i taget...

Anonym sa...

Bra skrivet om Västeråsresan där, Emil. Måste själv säga att det kändes inte ett smack kul att sätta sig på bussen - dit alltså, hem blev enklare... ;*) Avbokning var dock ALDRIG det tal om. Skulle inte kunna leva med den skammen att svika på det viset

Trodde dock aldrig på den uppslutning det sen blev med tanke på läget innan omgången spelats, så även jag gick hem med ett leeende på läpparna över vilka kanon-ess vi FANS är iaf vad gäller vår villkorslösa kärlek till vårt lag.

Men sen läser jag [a href="http://www.superstars.nu/3679.php">detta[/a]

och nu vet jag inte vad jag ska tro. Man kan lugnt säga att jag blev nedstämd...

Anonym sa...

... men jag håller med Tobbe. Ni som hoppade av inför VIK och BIF och nu vill på "vagnen" igen kan skita en lök. Vi riktiga supportrar förtjänar bättre sällskap.

Nu är det där inget direkt citat från LSS-Tobbe iofs, det är min mera burdusa översättning... :)

Anonym sa...

Har man hoppat av så har man.Tänk på dem som sliter med biljetter, bussar,turlistor osv.
Nej dem kan fan vara hemma framför radion.Leksing i mora som var till västerås.

Anonym sa...

Med dig Emil i spetsen så sjöng verkligen klacken laget till seger igår.
KROSSA BRYNÄS!

Anonym sa...

Nu j#vlar sjunger vi Laget till Finrummet.

Varför deppa nu?
Vi har fortfarande chansen, deppa får vi göra i sommar innan nästa säsong om det skulle behövas NU STÅR VI UPP SOM MASAR GÖR och visar laget vägen hem. Och får Belfour chansen igen så stöttar vi honom med.( han är inte så dålig som vissa tror)
Kom igen nu nu kör vi.Vad har vi att förlora?
SJUNG SJUNG OCH ÅTER SJUNG
Fan vi ska tillbaka, det bara är så.

//Masjävul

Anonym sa...

Vi Leksandssupportrar är en unik samling människor, var vi än bor i landet. Vi reser oss och står upp! Vi vägrar ge oss och kommer alltid igen. Det kommer vi att göra den här gången också. Att titulera sig Leksing, måste väl numera ses som en merit? Någon som krigar på, trots motgångar. Snart ska ni se, att vi inte förtjänar den skit man kastar på oss! Som sagt, vänta och se... Vi är stolta och Tokiga Masar, även när botten is nådd.

GLÖM INTE

En riktig Leksing viker aldrig ner sig. Än en gång ska vi tysta alla kraxande olyckskorpar och visa att Leksands IF Ishockey fortfarande är att räkna med.

Sara sa...

bara jag som tycker det skär i hjärtat när man ser Pajen kasta sig mot LHC klacken när han gjort mål i dagens match =( han skulle vara hos oss

Anonym sa...

Vi får väl se till att det blir Elitserien då. Så vi kan plocka HEM honom igen....

Anonym sa...

Pajen lär inte komma hem NU om vi går upp, men han kommer att spela i LIF igen.

Bättre att ta hem Widing, Sunkan och andersén efter i kväll... ;)

Anonym sa...

Varför skulle Widde & Hermansson mfl komma till oss. De är ju under 30 och utvecklingsbara.Du har missförstått vår affärsidé.
/Neggonuckan

PS: Pajen kommer säkert om fem år när han vill trygga ålderdomen med ett fett långtidskontrakt....

Anonym sa...

Du kanske missade sportchefsbytet förrförra året? Nå, så är det iaf ;)

Anonym sa...

Det är skönt när leksingar skall tippa dagens match mot brynäs. 1-5 nej jag tror det blir 0-4 osv osv vakna ffs. Det blir nog rätt så mycket svårare än så och blir det vinst så blir det en knapp sådan. Jag hoppas ni vinner iaf, lycka till
Forza MORA.

Anonym sa...

Så jävla tugnt.....Svårare kval serie har aldrig spelats.. Det var inte idag platsen försvann det var mot mora och rögle matchen.... TRIST hoppas att det finns något positivt inför kommande säsong.... Tack SUPERSTARS för det ni gjort. En match kvar där ni ska vara bäst igen. Tack SJÄRNGOSSAR

Anonym sa...

Hoppas vi får se både dig Emil och 4:e kedjan även nästa år. Du får åtminstone den "läktartid" du förtjänar :)

Anonym sa...

Martin, Linus, Danne, Jörgen, Hermansson mfl; Ni var för dåliga för oss, men lycka till i toppstriden Hälsar Roman et consortes.

PS: Ni kanske spelar bättre hockey men vi tjänar mer pengar....

Anonym sa...

Jag är inte på något vis partisk, men självklart borde ES utökas till 15 lag!

Anonym sa...

Emil,

Stort tack till dig och superstars för ert kanonjobb! Jag är så stolt att vara Leksing även om det är ruggigt tungt just nu!

Kram,
Katta

Anonym sa...

"Tomas Jonsson, assisterande tränare i Leksand, visade kanske mest frustration i Leksands-läget och visade ut från båset i den sista perioden med en en game misconduct."

Ta mig faaan det bästa den här säsongen. Får mig bara mer övertygad om att vi nu har rätt ledning.

Anonym sa...

Brynäs verkar ju inte vara i någon toppform direkt. Säg att vi, på nått sätt, lyckas vinna i morgon - samtidigt som mora gör sin plikt mot Västerås och skånederbyt slutar oavgjort.


..keep on dreamin´boy.

Löjets skimmer sjunker över byn, Ed - allas vän en gång i tiden, åker nu hem som Allsvensk målis.

Anonym sa...

Som sagt: Vi kör igen nästa år. Heder till Tomas J - vår hjälte!

*ora ska ner. Inte för att jag tror att tomtarna klarar av att vinna mot Rögle, men jag avstår matchen i morron för att inte riskera att bära fram laget till vinst mot MIF...

Men GÅ INTE ut i DT/DD och kräv läggmatch nu Emil. Vi fixar det utan stora åthävor istället... :)

Anonym sa...

"men jag avstår matchen i morron för att inte riskera att bära fram laget till vinst mot MIF..." En SANN Leksing står ALLTID upp för sitt lag och "läggmatch"?? Hur mycket jag än skulle vilja så hoppas jag inte LIF förnedrar färgerna med en medveten läggmatch mot malmö....tror endå mora förlorar mot Rögle med en heltänd hemmapublik och allt att vinna, så vi behöver nog inte bekymra oss om detta. JAG ska i alla fall upp och stötta förgerna till det bittra slutet.....

Anonym sa...

En RIKTIGT supporter går ALDRIG ut och kräver läggmatch! Kärleken till det egna laget är alltid större än hatet till motståndarna.
Dessutom kan det lika gärna vara Rögle vi hjälper på traven.
Krossa Malmö!

Anonym sa...

Idag skålar vi i era tårar. Tack Brynäs!

Anonym sa...

vi bara flyttade fram festen ett år, klart Malmö ska besegras oavsett vilka som har fördel av det.

Anonym sa...

Kärleken till egna laget är lika stor vare sig laget förlorar eller vinner. LÄGGMATCH NÄSTA!

Anonym sa...

Gör som djurgårdarna mot Elfsborg när AIK kunde vinna guldet: Heja fram motståndarna.

Förslag på ramsor som ska eka i takt med Malmö-målen:
Mooooooooora åker ur i år!
Mora till Allsvenskan, shalala lalalala...

Anonym sa...

anonym>
Skulle du vara stolt över ditt lag om de lade sig?
Jag skulle skämmas ögonen ur mig. Och jag vill fortsätta vara en stolt leksing.

Anonym sa...

Den enda trösten efter gårdagens förlust skulle vara om mora åker ur. LÄGGMATCH!

Anonym sa...

Fy fan vad ni är kassa, skönt och slippa er i elitserien. Ni kommer ALDRIG att gå upp.

Anonym sa...

<3<3 all kärlek till dig emil. synd att det är snart är slut för den här gången, jag kommer verkligen sakna hockeyn till i höst. <3